in een beschermde woonomgeving met facultatieve dienstverlening.'
De keuze om naar een assistentiewoning te verhuizen wordt vaak gemaakt op het ogenblik dat:
• de eigen woning te groot of onaangepast wordt
• men zich niet meer veilig of op zijn gemak voelt
Wie voor een assistentiewoning opteert heeft geen continue verzorging of permanent toezicht nodig. Er kan echter wel een beroep gedaan worden op de 24 op 24 uur permanentie, die wordt aangeboden vanuit het woonzorgcentrum.
'In de groep van assistentiewoningen worden aan autonoom wonende ouderen
veilige huisvesting en een aantal bijkomende diensten verleend.'
Dienstverlening in de groepen van assistentiewoningen
Tot het standaardpakket van de dienstverlening in de groepen van assistentiewoningen behoren:
• opnameadvies en bemiddeling bij de verhuis
• huisvesting
• oproepsysteem naar de woonassistent of de verpleegafdelingen van het woonzorgcentrum, waardoor er een continue verpleegkundige permanentie door personeel van het woonzorgcentrum is.
• crisiszorg door gekwalificeerd personeel, in geval van een noodsituatie (bv. arts opbellen, eventueel ziekenhuisopname regelen, verhoogd toezicht voorzien, toedienen van passende medicatie, …).
• aansluitend op crisiszorg, kan de vzw tijdelijk aangepaste overbruggingszorg voorzien. Hierbij wordt de bewoner geholpen bij het organiseren van overgangszorg tot de toestand stabiliseert. Dit gebeurt meestal na een te korte ziekenhuisopname maar met vooruitzicht tot voldoende zelfredzaamheid. Overbruggingszorg wordt aangeboden tot wanneer de bewoner, zijn vertrouwenspersoon, of een andere vertegenwoordiger, in overleg een keuze heeft gemaakt voor een structurele oplossing. De overbruggingszorg kan worden voorzien in een andere voorziening van vzw Sint-Monica of in een derde voorziening. Indien medische of andere redenen een verhuis noodzakelijk maken, zal de vzw ondersteuning bieden in het zoeken naar de aangepaste dienstverlening of voorziening.
Er zijn ook een aantal facultatieve diensten waarvan men naar wens gebruik kan maken, zoals:
• advies bij het invullen van sociale en administratieve formaliteiten
• bemiddeling met de thuiszorgdiensten
• inspraakgelegenheid via de gebruikersraad
• deelname aan bepaalde animatieactiviteiten
• advies van deskundig personeel bij het kiezen en hanteren van hulpmiddelen om de zelfstandigheid te behouden of bij het aanpassen van de woonomstandigheden aan de gewijzigde gezondheidstoestand
• maaltijden
• gebruik van de wasruimte (wasmachine en droogkast)
• kapsalon
• kinesitherapie, …
Sommige van deze diensten zijn in de dagprijs inbegrepen. Voor andere diensten wordt een billijke vergoeding aangerekend.